Wijkagent bedrijventerreinen Rene van Berkel
Rene, kun je ons iets meer over jezelf vertellen?
Jazeker, mijn naam is Rene van Berkel ik ben 49 jaar oud en werk inmiddels 10 jaar bij de politie. Ik heb 10 jaar ervaring in transportsector en heb tevens 10 jaar een winkel, music store, gehad.
Bij de politie verrichting ik recherche werkzaamheden en ben wijkagent voor de bedrijfsterreinen.
Wat kun je voor ondernemers betekenen?
Ik ben hun aanspreekpunt bij problematieken op bedrijfsterreinen en ben dagelijks op de bedrijfsterreinen. Ik fungeer daarmee als spin in het web, richting ondernemers, politie en Trigion. Ondernemers kunnen mij bereiken via rene.van.berkel.1@politie.nl. Bij spoed is het beste dat ondernemers gewoon 112 bellen!
Wat is het verschil tussen de bevoegdheden van Trigion en die van jou?
Trigion doet de algemene surveillance en de signalering en melding richting politie. De politie kan verder gaan en bijvoorbeeld het strafrechtelijke deel voor haar rekening nemen. De samenwerking is erg goed te noemen. We dienen hetzelfde belang, namelijk veilige bedrijfsterreinen. We spreken, met gemeente en Trigion elkaar ook in de zogenaamde operationele overleggen, waarin we elkaar spreken over alles wat op de bedrijfsterreinen speelt.
Heb je tips voor ondernemers?
Zeker. Het aflopen jaar is ons opgevallen dat er bij de bedrijven waar is ingebroken vermoedelijk voorkennis is geweest. In tegenstelling tot woninginbraken, waar veelal gelegenheidsinbrekers de daders zijn, lijkt het erop dat er bij bedrijfsinbraken vaak sprake is van een georganiseerd verband.
Om de kans slachtoffer te worden van een bedrijfsinbraak te verkleinen, is een combinatie van technische voorzieningen en bewustwording, ofwel het gebruik en gedrag van personeel binnen uw bedrijf, noodzakelijk.
De technische voorzieningen zijn de laatste jaren sterk verbeterd. De meeste bedrijven hebben tegenwoordig goed hang- en sluitwerk en zijn voorzien van een alarmsysteem. Al dan niet vereist door bouwbesluiten en verzekering.
Waar als ondernemer winst is te behalen, is bij bewustwording van uw omgeving als werkplek. Kijk eens kritisch naar uw bedrijfsvoering en bedrijfspand. Turf eens hoeveel zwakke veiligheidsplekken u heeft.
Zonder een bepaalde beroepsgroep in diskrediet te brengen, krijgt u als ondernemer veel mensen over de vloer. Denk aan verschillende schoonmakers, stagiaires, chauffeurs van pakketdiensten, vertegenwoordigers, ex werknemers etc. Allemaal mensen die een korte tijd binnen uw bedrijf zijn en verder weinig of geen binding hebben met uw bedrijf. Wel zien deze mensen waar de camera’s hangen en waar het alarmsysteem hangt. Ook weten zij hoe de indeling van het bedrijf is, waar de in- en uitgangen zijn en waar en wanneer waardevolle spullen in het pand aanwezig (kunnen) zijn. Ongewild zijn er dan toch veel mensen die informatie over uw bedrijf(s)pand hebben. Deze informatie kan met anderen worden gedeeld met alle gevolgen van dien.
Goede afspraken maken met uw personeel hoe zij om moeten gaan met buitenstaanders binnen uw bedrijf(s)pand kan al een effectieve maatregel zijn.
Bewustwording kan bijvoorbeeld ook zijn dat wachtende chauffeurs in het zicht van camera’s staan en niet in een loods ruimte gaan rondkijken. Wees kritisch met wat u zegt tegen anderen. In uw enthousiasme op een vereniging of publieke ruimte verkondigen dat u deze week een grote order gaat leveren, kan voor anderen juist een teken zijn dat er nu wat te halen is.
Ook het binnenzetten van aanhangers in de loods en personenauto’s met gewillige velgen kan een al een afdoende maatregel zijn om geen slachtoffer te worden.
Veilig ondernemen begint dus eigenlijk niet bij het ’s avonds afsluiten en het alarm inschakelen, maar juist bij het openen van het bedrijf en de bewustwording van het gedrag en gebruik van personeel binnen uw bedrijf.